Thursday, May 23, 2013

Remaja Berwawasan Akhirat

Ini kisah yang berlaku di zaman nabi tercinta, Rasulullah s.a.w.

Sebuah kisah seorang remaja bernama Sa'labah Bin Abdul Rahman.
Remaja yang umurnya baru 17 tahun.
Wawasan dan visi hidupnya adalah akhirat.
Takutnya hanya pada Allah.
Ini bukan kisah remaja kita..yang terlalu jauh untuk dibandingkan dengan Sa'labah ini.

Satu hari, Sa'labah ini berjalan ke satu tempat atas perintah Rasulullah s.a.w. Dalam perjalanan, Sa'labah lalu dihadapan sebuah rumah dan secara tidak sengaja dia terlihat seorang wanita yang sedang mandi

Lantas dipalingkan mukanya, terus melafazkan astaghfirullahalazim dengan terasa berat sekali beban menanggung dosa yang tidak sengaja dilakukan. Disaat itu, hatinya terdetik dengan penuh debaran, apakah malaikat Jibril telah melaporkan pada nabi perihal dosa yang telah dilakukan? Apakah Allah telah menurunkan ayat yang menyenaraikan namanya dalam kalangan orang yang akan ditempatkan neraka? Dia takut sekali akan azab yang akan ditanggung oleh sebab dosa kedua matanya itu.

Sa'labah merasa lemah sekali. Ketakutannya pada azab Allah menghilangkan seleranya untuk makan. Sehingga kering tubuhnya. Satu hari Rasulullah s.a.w datang menziarahinya, diangkat kepala Sa'labah lalu diletakkan diatas riba baginda.

Sa'labah mengalihkan kepalanya dari riba Rasulullah s.a.w.

"Mengapa wahai Sa'labah?", tanya Rasulullah.

Sa'labah menjawab," Kepala yang penuh dosa ini tidak layak berada di ribamu ya Rasulullah"

"Wahai Sa'labah, bersaksilah bahawa Allah menerima taubatmu itu",kata Rasulullah.

Akhirnya Sa'labah menghembuskan nafasnya yang terakhir di ribaan Rasulullah bersama sejuknya pengampunan dari Allah. Disaat jenazah Sa'labah hendak dikuburkan, Rasulullah yang datang agak lamabat kelihatan begitu sukar perjalanannya meskipun sudah dibuka laluan oleh para sahabat.

Para sahabat bertanya, "Mengapa begitu sukar sekali laluanmu ya Rasulullah?"

Maka Rasulullah menjawab."Engkau tidak lihat betapa ramainya malaikat yang mengiringi jenazah Sa'labah sehingga bersesak-sesak"

Mulianya kematian anak muda itu, sudahlah mati di ribaan baginda Rasulullah s.a.w, jenazahnya pula diiringgi oleh ribuan malaikat. Inilah kisah anak muda yang berwawasan akhirat. Dia anak muda seperti kita. Namun visi hidupnya jauh berbeza dengan kita. Terlalu jauh. Visi hidupnya itu terpasak kukuh dalam jiwanya.Visi itulah yang mengarahkan hidupnya hanya pada Allah. Apakah visi itu?

Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanya untuk Allah. Itulah visi hidup yang sepatutnya telah lama berakar tunjang dalam jiwa kita...renungan bersama...

No comments:

Post a Comment