Saturday, May 25, 2013

Umar Abdul Aziz

ANAKKU. JUALLAH CINCINMU

Ketika Umar bin Abdul Aziz mengetahui bahawa salah seorang anaknya telah membeli cincin dengan hiasan batu mulia berharga 1.000 (seribu) dirham, dia menulis sepucuk surat kepadanya.



Bunyinya:

Wahai anakku, aku bersumpah kepadamu agar menjual lagi cincin tersebut dan agar memberikan 1.000 (seribu) kaum fakir miskin dengan harga itu. Kemudian kami membeli sebuah cincin besi seharga 1 (satu) dirham lalu ukirlah padanya kalimat “Sesungguhnya Allah merahmati orang-orang yang tahu diri”.

SubhanaALLAH.. AllahuAKHBAR..
Terkedu melihat keadilan Umar. Lihat dan renung dalam-dalam kisah peribadi Umar Abdul Aziz..Adakah nilai sebegini ada di kalangan pemimpin kita masa kini ..:((


MENANGGUH HAJI DEMI RAKYAT DAN SEHELAI BAJU


Sungguhpun dia seorang khalifah hebat dan mempunyai empayar yang besar,namun itu bukan bermakna  belia seorang yang kaya dan hidup mewah- mewahan..

Beliau tidak mempunyai duit yang mencukupi untuk menunaikan Haji. Sehinggalah sampai satu masa, beliau diberitahu khadamnya, duit untuk menunaikan haji telah mencukupi hasil dari pendapatannya sebagai khalifah. Akan tetapi Umar menjawab:

“Kami telah mengambil manfaat harta ini sekelian lama. Sekarang orang Islam berhak menikmati hasilnya.” Kemudian beliau memasukkan semua hasil pendapatan itu ke dalam Baitul Mal.
Pernah juga Umar Abdul Aziz datang untuk lewat menghadiri solat Jumaat kerana terpaksa menunggu bajunya yang sehelai itu kering.
!!! Allah....

TIDAK ADA ORANG MISKIN  YANG MEMERLUKAN ZAKAT SAAT PIMPINANNYA!!
Sebelum Umar, perhatian negara hanya terhad kepada memungut hasil cukai dan pembangunan material tanpa memberi penumpuan kepada pembangunan rohani dan keagamaan tetapi  Umar Abdul Aziz telah mengubah kerajaannya sehingga kebajikan rakyat menjadi matlamat utama dalam pemerintahan. Dan yang paling besar perubahan semasa pemerintahan beliau, sangat sukar untuk berjumpa dengan pengemis atau fakir miskin yang berhak menerima zakat.!!

Allahu akhbar!! Lihat betapa ALLAH itu benar-benar rahu akan apa yang terbaik.. Andai setiap umat islam itu mengeluarkan zakat hartanya PASTI  TIDAK ADA mereka yang layak menjadi miskin !! Tidak ADA!!
Terbukti sudah pada zaman ini.. Zaman pemerintahan berlandaskan ISLAM .. !!!


Umar Abdul Aziz telah merubah segala bentuk pemikiran yang terlaksana saat pemerintahan Khalifah Al- walid  yang mana  cenderung dalam minat seni bina bangunan . rakyat berbicara semua mengenai bangunan dan seni bina..begitu juga zaman pemerintahan Khalifah Sulaiman  yang minat kepada wanita  dan majlis makan besar... Dan itulah yang menjadi bualan rakyat.. 

No comments:

Post a Comment